Hantera ROT-avdrag

Hantera ROT-avdrag

Faktum Faktura hjälper dig att hantera ROT-avdraget när du säljer tjänster till privatpersoner. Genom att använda de inbyggda funktionerna för ROT kan du skapa fakturor som innehåller all nödvändig information som behövs på fakturan när du säljer tjänster som omfattas av detta.

I kundregistret fyller du i uppgifter så som fastighetsbeteckning och personnummer som behövs i samband med ROT. Programmet hämtar sedan automatiskt upp dessa uppgifter varje gång du skapar en ny faktura till kunden.

I kundinformationen uppger du också hur stort utrymme kunden har för ROT-avdrag, vilket programmet sedan tar hänsyn till när fakturor skapas.

Automatiska beräkningar av belopp

Faktum Faktura kommer automatiskt att beräkna hur stort ROT-avdraget blir på en faktura och hur stort belopp kunden skall betala. Det enda du behöver göra är att markera vilka delar av fakturan som ska omfattas av ROT.

Koll på utrymmet för ROT

I kundregistret finns en inställning på varje kund som uppger hur stort utrymme kunden har för ROT-avdrag. Varje gång du skriver en faktura till kunden kommer Faktum Faktura att räkna ner detta belopp och hjälpa dig att hålla koll på varje kunds tillgängliga utrymme för avdrag.

Stöder nya ROT-regler från 2016

Från och med 2016 gäller nya regler för ROT-avdraget. Faktum Faktura är uppdaterat med anpassningar för detta.

Stöd för avancerat ROT-avdrag

Stödet för ROT-avdraget är dynamiskt och ger dig möjlighet att förändra både utrymme och procentsats för avdraget. Detta gör det enkelt att anpassa din fakturering om till exempel regelverket för ROT förändras.

Arbetar du bara med vanligt ROT-avdrag är detta självklart inget du behöver tänka på. Faktum Faktura är förinställt för dig.